Hikmah Wudhu Menurut Sains : Subhanallah

- 6/11/2015

Hikmah Wudhu Menurut Sains : Subhanallah

 
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Hikmahnya Wudu

Subhanallah, Hikmahnya Wudu Di Balik Sains


Untuk Anda orang  yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan solat, maka basuhlah mukamu dan tanganmu sampai siku, dan sapulah kepalamu dan (basuhlah) kakimu sampai dengan mata kaki. QS.Al-Ma 'idah [5]: 6Sesungguhnya Allah tidak menerima solat di antara kamu apabila berhadas sampai kamu berwudhu lebih dahulu. (HR. At-Tirmizi)

Subhanallah, sungguh wudu merupakan ajaran syariat yang benar-benar mempunyai hikmah terhadap kesehatan, tahukah anda bahwa menurut Prof. Dr. Plinus (Bacteriolog), terdapat kuman penyakit yang jumlahnya mencapai lebih kurang 40 bilion (40 diikuti angka sifar sebanyak 9) pada air bekas cuci mulut bekas kumur. seperti: baksil vibrio, spiril, coccus, dan diantaranya terdiri dari penyakit: diploccus, steptococcus, staphyo coccus, protozoa, spirochaeta, dan virus. dikatakan juga oleh beliau bahawa banyak penyakit yang boleh sampai selaput lendir hidung dan mulut, seperti: selsema atau selsema, Agina, Bronchitis, dypteria, tubercolose, tussisconsulviva, batuk rejang (pertussis), influenza, pneomonia (radang paru-paru), penyakit- penyakit, virus dan bakteri di atas dapat ditinggal dengan wudu, Subhanallah, dengan wudu kita berjaya meninggalkan ribuan bahkan jutaan penyakit.

Sesungguhnya Nabi Muhammad bersabda: "Sesungguhnya umatku akan muncul pada hari kiamat dengan wajah gemilang dan kedua anggota (tangan dan kaki) yang bercahaya disebabkan bekas wudhu '. Barangsiapa di antara kamu yang sanggup memanjangkan cahayanya, maka lakukanla. (HR. Muslim)

Dalam hadis dan Qur'an banyak ditekankan pentingnya wudhu, dan tahukah saudaraku, bahawa wudu juga boleh menjadi terapi Kanser Kulit. telah banyak kajian tentang penyebab atau faktor kanser kulit, dan banyak kajian telah membuktikan salah satu faktornya adalah terlalu banyaknya kulit menyerap bahan kimia. Salah satu cara yang selamat untuk mencegah kanser kulit adalah dengan cara menghilangkan zat kimia pada kulit kita. Wudu adalah jalan keluarnya, kerana pada ketika kita berwudhu ', kita mencuci kulit kita berulang-ulang. apalagi untuk seorang muslim, wudu 'minimal 5 kali sehari masing-masing sebelum solat fardhu. Pembersihan pada saat kita berwudu ini dapat meminimalkan bahan kimia yang terdapat pada kulit kita.






 Tags                      : Hikmahnya Berwudhu

 Di Kutip Dari        : berandamadina.wordpress.com


" لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ الْحَلِيْمُ الْكَرِيْمُ سُبْحَانَ اللهِ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيْمِ "
"Tidak ada Tuhan Selain Allah Yang Maha Lembut dan Maha Penyantun. Maha Suci Allah, Tuhan pemelihara Arsy yang Maha Agung"

 وَ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Seputar Hikmah Wudhu Menurut Sains : Subhanallah

Advertisement
 

Cari Artikel Selain Hikmah Wudhu Menurut Sains : Subhanallah