Keistimewaan Surat Al-Waqiah Bagi atau bisa juga dikatakan untuk Kekayaan Melimpah

- 1/10/2017

Keistimewaan Surat Al-Waqiah Bagi atau bisa juga dikatakan untuk Kekayaan Melimpah

 
Amalan Surat al-Waqi’ah - Di kalangan spiritualis Surat al-Waqiah telah Amat ternama dikenal menjdai surat kekayaan. Lantaran itu tak mengherankan andai tidak sedikit rujukan yng berbeda-beda ihwal cara pengamalan surat waqiah ini. Baik secara jumlahnya maupun saatnya. Akan tetapi yng pasti seluruh meyakini bahwasanya surat waqiah memiliki keistimewaan tersendiri dalam urusan rezeki serta kekayaan.
Didasari hadis Rasulullah s.a.w. yng bersaba: “Barang siapa membaca surah Al-Waqi’ah sehari-hari, ia tak akan ditimpa kefakiran.” Pun Sabda Rasulullah s.a.w. : “Siapa membaca surah Al-Waqi’ah setiap malam, dia tak akan ditimpa kesusahan ataupun kemiskinan selama-lamanya. (Diriwayatkan oleh Baihaqi dari Ibnu Mas’ud r.a.)
KEISTIMEWAAN SURAT AL-WAQIAH
Keistimewaan surat waqiah
Begitu pun yang dengannya Sabda Rasulullah s.a.w. : “Ajarkanlah surah Al-Waqi’ah kepada isteri-isterimu. Kerana sebenarnya ia merupakan surah Kekayaan.” (Hadis riwayat Ibnu Ady)
Dalam hadis yng agak panjang Rasulullah s.a.w. meminta kita mengajarkan surat ini kepada anak-anak kita : “Barang siapa yng membaca surah Al-Waqi’ah setiap malam maka dia tak akan tertimpa kefakiran serta kemiskinan selamanya. Serta surah Al-Waqi’ah merupakan surah kekayaan, maka bacalah ia serta ajarkan kepada anak-anakmu seluruh.”
Pendapat dari fatwa sebahagian Ulama’ katanya: “Barangsiapa membaca surah Al-Waqi’ah pada sehari-hari serta malam dalam satu majlis sebanyk 40 kali, selama 40 hari juga, maka Allah akan membuat mudah rezekinya yang dengannya tanpa kesukaran serta mengalir terus dari pelbagai penjuru dan berkah juga.”
Surah Al-Waqi’ah ini adalah surah yng ke -56 di dalam Al-Quran, terdapat atau terletak pada juz ke 27 serta terdiri dari 96 ayat. Dinamakan Al-Waqi’ah kerana di ambil dari lafal Al-Waqi’ah yng terdapat pada ayat pertama surah ini, yng pengertiannya kiamat. Di dalam surah Al-Waqi’ah ini menerangkan ihwal hari kiamat, balasan yng diterima oleh orang-orang mukmin serta orang-orang kafir. Diterangkan juga penciptaan kita-kita, tumbuh-tumbuhan, serta api, menjdai bukti kekuasaan Allah serta adanya hari berbangkit.
Di dalam surah Al-Waqi’ah terkandung beberapa fadhilah, diantaranya:
* Bila orang membiasakan membaca surah ini setiap malam satu kali, maka dia dijauhkan dari kemiskinan selamanya.
* Bila di baca 14 kali setiap selesai solat Asar, maka orang yng membacanya itu akan mendapatkan kekayaan yng berlimpah ruah.
* Andai di baca surah ini sebanyk 41 kali dalam satu majlis (sekali duduk), insyaAllah di tunaikan segala hajatnya khususnya yng berkaitan yang dengannya rezeki.
* Agar bisa menjadi orang yng kaya sentiasa bersyukur, amalkan membaca surah ini sebanyk 3 kali selepas solat subuh serta 3 kali selepas solat Isya’. InsyaAllah tak akan berlalu masa setahun itu melainkan ia akan di jadikan seorang yng hartawan lagi gemar memberi.
* Amalan orang-orang sufi, agar bisa dilimpahkan rezeki. Hendaklah berpuasa selama seminggu bermula pada hari Jumaat. Setiap selepas solat fardhu bacalah Surah Al-Waqi’ah ini sebanyk 25 kali sehinggalah hingga pada malam Jumaat selanjutnya; pada malam Jumat selanjutnya itu, selepas solat Maghrib bacalah surah ini sebanyk 25 kali, selepas solat Isya’ bacalah surah ini sebanyk 125 kali diikuti yang dengannya selawat keatas Nabi sebanyk 1000 kali. Sesudah selesai, hendaklah ia memperbanyakkan sedekah. Lantas amalkanlah surah ini sekali pada waktu pagi serta petang. Insya’Allah sukses.
* Surah ini andai dibaca disisi mayat ataupun orang yng sedang nazak, insyaAllah di permudahkan bagi atau bisa juga dikatakan untuk roh keluar dari jasadnya. Andai dibaca disisi orang sakit, diringankan kesakitannya. Andai di tulis, lantas dipakaikan kepada orang yng hendak bersalin, InsyaAllah segera melahirkan yang dengannya gampang.
Pendapat dari As’Syeikh Abi’l Abbas katanya
* Bila hendak mengamalkan surah Al-Waqi’ah ini, berlebi dahulu berpuasa selama 7 hari, di mulai pada hari Jumaat berakhir pada hari Khamis. Puasanya “tak memakan sesuatu yng bernyawa / tak makan ikan, daging, segala hewan, cuma makan sayur-sayuran saja.
* Dalam 7 hari itu, sesudah solat fardhu, membaca surah Al-Waqi’ah sebanyk 25 kali. Andaikan bacaan yang telah di sebutkan di mulai sesudah solat fardhu Subuh pada hari Jumaat pertama, maka diakhiri pembacaan Al-Waqi’ah itu pada sesudah fardhu Isya’ pada Jumaat selanjutnya.
* Pada malam Jumaat yang terakhir ini hendaklah membaca surah Al-Waqi’ah sebanyk 125 kali lantas selawat 1000 kali.
Demikian keistimewaan dari surat Waqiah yng Amat dahsyat bagi atau bisa juga dikatakan untuk kekayaan melimpah serta cara pengamalan yng berbeda-beda. Silahkan kamu amalkan bagi atau bisa juga dikatakan untuk wasilah memohon rejeki kepada Allah. Pilihlah cara yng memungkinkan kamu bagi atau bisa juga dikatakan untuk bisa istiqomah mengamalkannya. Mudah-mudahan rezeki kamu segera dimudahkan oleh Allah SWT. Mudah-mudahan bermanfaa.Amin

Source Article and Picture : khusus-doa.blogspot.com

Seputar Keistimewaan Surat Al-Waqiah Bagi atau bisa juga dikatakan untuk Kekayaan Melimpah

Advertisement
 

Cari Artikel Selain Keistimewaan Surat Al-Waqiah Bagi atau bisa juga dikatakan untuk Kekayaan Melimpah